FAQ - ofte stilte spørsmål

Her har vi svart på typiske spørsmål som elevene lurer på. Finner du ikke svaret på ditt spørsmål, ta gjerne kontakt med oss (post@fhssorlandet.no)!

I utgangspunktet er alle rommene møbler med seng, skapplass, skittentøyskurv, pult og nattbord. Ønsker du noe ekstra i forhold til dette, uten at det går på brannsikkerheten løs, så er det muligheter for å få til dette!

Ja. I alle rom er det internett - både trådløst og mulighet for å koble seg til kablet nettverk. Datakabel kan kjøpes på kontoret.

Ja det kan du – Men hvor mye du faktisk gidder å sitte på rommet ditt å se på TV er en helt annen sak!

Ja, det kan du! Det er gode parkeringsmuligheter på skolens område.

Nei, det må du ikke. Vi ønsker å møte alle elever med respekt – uavhengig om du har en personlig kristen tro eller ikke. Det er faktisk sånn at de fleste elevene som kommer til oss ikke er kristne.

Felles for alle elevene er at man har 2 timer "kristen tro" på timeplanen hver uke. Hver dag etter lunsj, har vi noe som heter "midtsamling". Her får du praktisk informasjon om skoldagen, men også en lite ord for dagen. Typisk er at disse ordene har et kristent innhold.

Ellers er det også frivillige kristne aktiviteter som man kan være med på. For eksempel tirsdagsmøter og elevlaget. Kanskje man ønsker starte et lovsangsteam? – Eller så kan man bli med i en Bibel – og samtalegruppe.

2 dagligvarebutikker ligger rett ved skolen – i den nærmeste finner du også bygdas postkontor. 50 meter unna finner du apotekutsalg som ordner bestillinger dersom det er noe spesielt du trenger. Bygdas bibliotek finnes også i kort avstand til skolen.

Trenger du noe annet, blir vi overrasket om du ikke finner dette på Sørlandssenteret som ligger 20 minutter unna skolen med bil.

Nei, det er den ikke. Det er bare i ferier at skolen er stengt. I løpet av året er det satt opp noen frihelger. Da reduseres den normale aktiviteten på skolen men du står fortsatt fritt til å være igjen. Måltider og fasilitetene er fortsatt tilgjengelige.

Hvert år har vi inntil 8 stipendiater som skal hjelpe til med å gjøre skoleåret enda bedre! – Blant annet organiserer de ulike aktiviteter i løpet av året. Fredagsquiz, lørdagskvelder og mandag-fredag ettermiddagsaktiviteter er noen eksempler på oppgaver som det gjør! På mange måter er de vanlige elever å regne som – men har altså et ekstra ansvar for å hjelpe til og sørge for at elevene får et flott år!

Hver dag er det en ansatt som har ansvaret for tilsynet på skolen. Denne personen er tilgjengelig for å hjelpe til dersom en situasjon skulle oppstå – og tar seg noen runder rundt på skolens område for å sjekke at alle har det bra! Tilsynslæreren overnatter på internatet.

Dyne, pute, sengetøy, kasser til å ha utstyret i, hengelås til boden + utstyret som kreves på di linje (denne listen blir lagt ut på hjemmesiden utpå vårsemesteret).

Ja. Vi har 2 ulike baser med vaskemaskiner og tørketromler på skolen (det koster ikke noe ekstra å bruke disse maskinene). Til hver av disse basene er det et tilhørende tørkerom (om man ikke tørker klærne på tørkestativ inne på sitt eget rom).

Cirka klokken 22:30 låser tilsynsvakten undervisningsbyggene (klasserom og treningslokalene).

Klokken 23:00 forventer vi at det er stille på internatene. De som da ønsker å få sove, skal få lov til det uten å bli forstyrret!

Ønsker du å være oppe litt lenger enn til klokken 23:00, typisk i helgene, er Stua i hovedbygget åpent hele tiden. Det er også våre 5 internatstuer som ligger plassert rundt om kring på internatene. Du kan jo selvfølgelig også være på rommet ditt, så lenge du ikke forstyrrer internatroen.

Utenom timeplanen er treningsrommene tilgjengelige i store deler av uken. På mandag –og torsdags kvelden er svømmebassenget, styrkerommet og gymsalen opptatt i to timer. Ellers hender det at noen av treningsrommene blir leid ut i blant, men dette gis det beskjed om  i god tid i forveien.

Så mellom 15:30 – 22:30 er lokalene stort sett  tilgjengelige for trening. På lørdagen er treningslokalene tilgjengelig fra kloken 13:30 – 22:30 og på søndagen fra klokken 10:30 – 22:30.

Følg denne linken for å lese mer om treningsfasilitetene ved skolen.

Med bil:

Fra vest (Stavanger-siden): Kjør forbi Kristiansand og følg E18 forbi sørlandsparken og dyreparken. Etter ca. 10 minutter tar du av med avkjørselen hvor det står "Møglestu" og "Birkeland". Følg skiltene mot Birkeland, fra E18 og inn til skolen tar det cirka 10 minutter å kjøre.

Fra øst (Oslo-siden): Kjør forbi Arendal – Grimstad og Lillesand. Ikke lenge etter avkjørselen til Lillesand sentrum tar du av fra E18 ved avkjørselen “Møglestu” og “Birkeland”. Følg skiltene mot Birkeland, fra E18 og inn til skolen tar det cirka 10 minutter å kjøre.

Med Buss:

Bussrutene mellom Stavanger og Oslo stopper på bussholdeplassen på Gaupemyr i Lillesand kommune. Fra Lillesand kan man ta buss videre til Birkeland.

Med Fly:

Kjevik ligger i Kristiansand kommune og ligger cirka 20 minutter unna skolen med bil.