Fellesfag

Hver uke har du cirka 6 timer med fellesfag på timeplanen

• Tirsdag før lunsj (1 time)
  • Tirsdag etter lunsj (2 timer)
  • Onsdag etter lunsj (3-4 timer)

Hvert år setter vi av to uker i november for å gjennomføre et fellesprosjekt med hele skolen. Dette er to fantastisk kjekke uker, hvor muligheten for å prøve noe nytt og pushe grenser absolutt er tilstede.

Her kan du selv velge hvilken type oppgave du vil hjelpe til med!

Under MIX-ukene velger du blant flere oppgaver. Det kan være at du er med i drama-gjengen, i koret, kulisser, kostyme, service, praktisk arbeid, flerkameraproduksjon +++

Hovedgreia er at vi sammen skaper en forestilling - som vi kaller "eventyrskogen" - Dette er en forestilling hvor vi inviterer 1. trinn på barneskolen og gir de en magisk forestilling.

Opplevelsen av å skape dette sammen gir en veldig boost

Hva er vel folkehøgskole uten sang og musikk? Vi tar oss tid til å kose oss med gamle og nye slagere med en time allsang annenhver uke! -

Stemningen blir som regel veldig god!

Typiske tema for sangøktene:

• Fotballsanger
  • Sanger fra filmer
  • Beatles
  • Norske sanger
  • Kristne sanger
  • Viser
  • Populærmusikk

Du vil få lære grunnleggende kunnskaper om den kristne tro. I tillegg vil vi ha fokus på å snakke om utfordrende temaer.

Elevgruppa som kommer til oss har mange ulike tilnærminger til tro. Vårt ønske er at alle skal kjenne på en stor frihet til å uttrykke det man selv står for og tenker. Respekt for hverandres standpunkt er veldig viktig.

Vi setter stor pris på mangfoldet som elevene representerer

Det blir mange flotte samtaler gjennom året om tro og tvil.

Her snakker vi om skolehverdagen, men vi løfter også blikket ut i verden for å holde oss oppdatert på hva som skjer der ute.

Her snakkes det om det som skjer akkurat nå, og målet er å prøve og sette det inn i en kontekst som gjør det relevant for oss.

Vi setter av tid til å holde det ryddig og rent rundt oss. Du får tid til å rydde rommet, og vi setter av tid til å vaske og holde det rent på skolens område.

Lær om hvordan du kan leve et mer bærekraftig liv. Hva kan du som elev og vi som skole bidra med for å spare miljøet?

Hva vil det si å leve et bærekraftig liv?

Et spennende fag som engasjerer deg og utfordrer dine holdninger og ta ansvar for fremtiden vår.