Ahob(006)

Hva lærer du på Fantasy-linja?

Les mer i dybden om hva dere skal lære på Fantasy: Fra Hobbiton til Hogwarts.

Trykk her for å gå tilbake til linjesiden.

En fantastisk læreplan

«History of magic»

Du lærer om hva som kjennetegner fantasy som sjanger, hvordan den har oppstått, og  hvordan det overnaturlige har blitt sett på gjennom tidene.

  • Hva kjennetegner fantasy?
  • Sjangerhistorie
  • Subkategoriene i fantasy. F.eks. high fantasy, dark fantasy, science fantasy, romantasy
  • Fantasy i lys av ulike tema. F.eks. oppvekst, psykisk helse, kjønn, religion, vitenskap osv.
  • Syn på magi og hekseri (eks. runer, spådomskunst og tarotkort)

Historieverksted

Vi undersøker hva som skaper gode historier, leser/hører et variert utvalg fantasy-tekster, og skaper egne fortellinger.

  • Hva kjennetegner «den gode historien»?
  • Vi leser klassisk og moderne fantasy (lydbok, tegneserie og/eller bok)
  • Besøk av forfatter eller andre fra bokbransjen
  • Skriveverksted (eller arbeid med historie på andre måter). Du får støtte og veiledning fra lærer og klassekamerater under hele skriveprosessen. Vi jobber bl.a. med idemyldring, responsgiving, tekstteori og trening i aktuelle skriveprogrammer. Du kan også jobbe med historie gjennom andre medier om tekst ikke egner seg for deg. 
  • Utvikling av karakterer og verdener

Film

Vi ser et bredt utvalg serier og filmer gjennom året, og diskuterer deres innhold opp mot aktuelle tema.

  • Se gamle klassikere og nyere serier/filmer innen fantasy
  • Historiefortelling i film/serie
  • Adapsjon fra bok til film/serie
  • Analysere budskap bak fortellingene
  • Representasjon av kjønn og minoriteter i fantasy-filmer og serier
  • Arrangere filmkvelder/maraton for andre elever på skolen

Brettspill og gaming

Du får prøve klassikere innenfor både brettspill og gaming, og lærer om hvordan disse mediene har andre måter å formidle en fortelling på.

  • Klassikere innenfor spill og gaming, f.eks.: Legend of Zelda, Hogwarts Legacy, Dungeons and Dragons (D&D)
  • Historiefortelling i spill
  • Skape egne karakterer og univers
  • For de som vil: prøve seg som Dungeon Master (DM)
  • Arrangere LAN eller gaming-kveld

Kunst og utøvende aktivitet

Du får utfolde deg kunstnerisk innenfor ulike felt, og la fantasy komme til uttrykk som en del av noe du skaper selv.  

  • Små kunstprosjekter – avheng av elevenes. eks. leaf of Lothlorien brosje
  • Kunst som inspirasjon: lager karakter-tegninger, kart ol. som inspirasjon til å bygge ditt eget fantasy-univers.
  • Laiv rollespill (larping)
  • Rumpeldunk - «muggle style»
  • Matlaging og «Eliksir-laging». Vi lager mat inspirert av fantasy-univers, og du lærer om norske urter og planter brukt til medisin.
  • Teblad-lesing
  • Halloween-prosjekt: Vi lager spøkelseshus for de andre elevene på skolen.
  • Pil og bueskyting