IMG 20190921 192027

Dette står vi for

Vi setter fokus på det gode fellesskapet. Hos oss blir du en del av en sammensveiset gjeng på linja du velger. Samtidig blir du også en viktig del av et godt skolemiljø! – på tvers av alle linjene.

Vi er en skole med mange elever fordelt på mange varierte og spennende linjer. Det betyr at vi har elever og lærere med ulike interesser og kompetanse. Skolens fasiliteter gjenspeiler dette: vi har alt fra bilverksted til musikkstudio. Det meste ligger til rette for at du kan utvikle deg innen mange ulike områder – både aktiviteter du kan, ikke kan, eventuelt ikke har prøvd før!

Du kommer til å møte noen som er ganske lik deg, men også noen som er temmelig ulik deg – både når det gjelder interesser, kompetanse, livssyn og bakgrunn.

Å være en del av et slikt mangfoldig fellesskap gjennom et skoleår, er særdeles verdifullt på mange måter. Det vil du merke!

«Det gode fellesskapet» er noe skolen arbeider målrettet med. Vi ønsker å dyrke et godt skolemiljø innad hver linje, men også på tvers av linjene. I dette arbeidet har vi bl.a. fokus på fellesopplevelser. Gode fellesopplevelser skaper samhørighet og trivsel – det har vi mye erfaring med!

Det betyr mye for oss at hvert enkeltindivid på skolen opplever å bli sett, hørt og verdsatt.

Du vil oppleve at skolens ansatte involverer seg både faglig og sosialt, og vi har rutiner for oppfølging ellers. For øvrig har skolen tilbud om veiledning for videre studier/yrke.

Vi har drevet skole i mer enn 100 år, og har huset over 13000 elever. Vi håper du velger å bli en del av vår store, tradisjonsrike skolefamilie!

Våre elever:

• Sier de trives her. Først og fremst på grunn av folka og opplegget, men også på grunn av god standard på internatet og maten. Kjøkkenet vårt serverer næringsrik, velsmakende og populær mat.
  • Blir sett av voksne mennesker som er glad i ungdom.
  • Blir engasjert til å bry seg.
  • Har fantastiske opplevelser på våre studieturer.
  • Tar ansvar for at også andre skal ha det bra.
  • Bygger relasjoner og får venner for livet.
  • Blir kjent med nye sider av seg selv.
  • Får god hjelp til yrkes- og studievalg.
  • Bygger et positivt miljø sammen med mennesker som er ulike dem selv.
  • Får økt kunnskap om ting de er interessert i.
  • Utvikler kunnskaper og ferdigheter innen de fag de er interesserte i.
  • Har det gøy.

Til deg som vurderer å bli elev hos oss:

• Opplev kvalitetene som en breddeskole gir, med et mangfold av ulike interesser, aktiviteter, fasiliteter og fagkompetanse. Bli kjent med elever fra hele landet og fra utlandet.
  • Vårt fokus på fellesopplevelser, både innad linjene og på tvers av dem, er med å bidra til samhørighet og trivsel.
  • Vi har godt innarbeidede skoleturer i både innland og utland. Det er både fellesturer med hele skolen samt linjeturer. I tillegg kan du velge en studietur blant fire alternativer.

FHS Sørlandet er en kristen skole. Vi legger vekt på inkludering, engasjement, kunnskap og opplevelser.

Personalet strekker seg langt for å gi deg kanskje ditt beste skoleår. Et år som gir deg tro på deg selv og på dine talenter. Et år som sprenger grenser. Et år som lærer deg å sette pris på deg selv og på andre. Selv om også et folkehøgskoleår består av flest hverdager, - det er bare det at hverdagene her er så annerledes!

Vi håper du finner det du leter etter. Og vi håper å treffe deg på FHS Sørlandet!